iransite iransite .

iransite

پروپوزال نويسي دكتري چگونه است؟

همانطور كه در بخش قبل بيان شد، پروپوزال در واقع يك طرح و يا موضوعي از هدف پايان نامه است. در پروپوزال نويسي دكتري پژوهشگر بايد موضوعي را انتخاب نمايد كه جديد و نو باشد و علاوه بر اين دلايل كافي براي متقاعد كردن كميته علمي دانشكده خود نسبت به موضوع فوق را داشته باشد. نوشتن و فرمت پروپوزال در مقطع دكتري از يك رشته به رشته ديگر متفاوت است و مي بايد قبل از نوشتن پروپوزال دكتري دستورالعمل و آئين نامه دانشگاه را مورد توجه قرار داد. در مرحله اول بهتر است با استاد راهنماي خود نسبت به موضوع پروپوزال خود مشورت نمود. زيرا اولين فردي كه پروپوزال دانشجو را به دقت مورد بررسي قرار مي دهد، استاد راهنماست و بخش هايي كه نياز به اصلاح دارند، توسط استاد راهنما مشخص مي شود. از مهمترين استراتژي هايي كه در انتخاب موضوع پروپوزال اهميت دارند به شرح زير است:

  • موضوع انتخاب شده به تناسب نياز جامعه و شرايط كشور و دانشگاه باشد
  • عملي بودن موضوع انتخاب شده
  • انتخاب موضوعي كه منبع كافي براي تحقيق در آن زمينه وجود داشته باشد.

چگونگي پروپوزال نويسي تجاري

همانطور كه گفتيم پروپوزال نويسي نيازيتو در رشته هاي مختلف با يكديگر متفاوت است. براي نوشتن يك پروپوزال تجاري مي بايد در ابتدا خلاصه اي از پروژه و يا تجارت خود را بيان نمود. پس از آن بدنه اصلي پروژه كه تمامي جزئيات، تصاوير و نمودارها را در بر دارد، ارائه نمود. در نهايت مي بايست پژوهشگر مشتري خود را راهنمائي نمايد تا چگونه كار را ادامه  دهد. پس از نوشتن پروپوزال نوبت آن است تا پروپوزال خود را از لحاظ ساختاري و نگارشي ويرايش نمائيد. زيرا معمولاً پروپوزال هايي كه داراي غلط هاي املايي هستند تصوير خوبي در ذهن مشتري ايجاد نمي كنند. پس بهتر از تا حد امكان از مشكلات پيش پا افتاده پروپورال تجاري جلوگيري نمود.

چطور يك پروپوزال پزشكي بنويسيم؟

نوشتن پروپوزال پزشكي در مقايسه با ديگر رشته نياز به دقت و ظرافت بيشتري دارد. در ابتدا پژوهشگر بايد نوع مطالعه خود همچون توصيفي، آزمايشگاهي، كارآزمايي باليني، نگاه به گذشته و آينده را تعيين نمايد. علاوه بر اين بيان مسأله، اهداف و نگارش و بطور كلي همگي تجربه و دقت كافي را مي طلبد.

پس از تعيين موضوع پروپوزال، تحقيق مورد نظر مي بايد خصوصيات زير را نيز در بر داشته باشد:
استفاده از كلمات كوتاه و رسا
تا حد امكان از عبارات ساده استفاده شود تا خواننده گيج نشود و كلمات مخفف نيز حدالامكان پرهيز گردد.
مشخص كردن مكان و زمان تحقيق در تحقيقات توصيفي بسيار پر اهميت است.
سعي شود در عنوان تحقيق، آنچه را كه محقق بدنبال آنست مشخص گردد.
دامنه تحقيقات پژوهشگر بهتر است محدود باشد.

هدف نمونه پروپوزال نويسي آماده

معمولاً پژوهشگران قبل از نگارش پروپوزال خود چندين پروپوزال آماده و تكميل شده را مشاهده و مورد بررسي قرار مي دهند. پژوهشگران بدين ترتيب بخوبي درمي يابند تا چه نكاتي را به هنگام نگارش پروپوزال خود مد نظر قرار دهند. پروپوزال در واقع مرحله اي آزمايشي براي انجام يك تحقيق عملي مي باشد. در اين مرحله پژوهشگر با چالش هايي روبرو مي شود و بدين طريق كل طرح تحقيقي خود را مورد ارزيابي قرار مي دهد. در نتيجه كيفيت كار عملي وي افزايش يافته و براحتي مي تواند تحقيق موضوع مورد نظر خود را اصلاح نمايد. از ديگر مزاياي مشاهده نمونه پروپوزال نويسي اينست كه محقق با مراحل كار خود آشنا شده و جزئيات طرح، نتايج كار و هزينه هاي خود را برآورد مي نمايد.

پروپوزال نويسي ارشد چگونه است؟

مشخص شدن موضوع پايان نامه در مقطع ارشد نيز بسيار مهم است.. از همين رو دانشجويان در اين مقطع نيز براي نگارش پايان نامه خود مي بايد در ابتدا موضوع خود را مشخص نمايند. در اين مقطع موضوع پايان نامه ارشد بايد متناسب با تخصص دانشجو باشد. اگر چه نگارش پروپوزال استاندارد خاصي ندارد، اما در نظر گرفتن موارد زير بسيار پر اهميت است:

جديد بودن موضوع ( بدين منظور با مراجعه به سايت ايران داك مي توان از تكراري نبودن موضوعات تحقيقي اطمينان يافت)
مرتبط بودن موضوع پروپوزال ارشد با رشته تحصيلي و تخصص دانشجو
موضوع پروپوزال مي بايست با قوانين و سياسي و اجتماعي و فرهنگي جامعه منافات نداشته باشد.
موضوع پروپوزال ارشد در زمان مورد نظر بايد تكميل گردد.

 

چگونگي پروپوزال نويسي تجاري

 

مراحل پروپوزال نويسي كدامند؟

هر دانشگاهي براي پروپوزال نويسي فرم هايي را ارائه مي نمايد و دانشجويان پس از تهيه فرم هاي مورد نظر و ثبت اطلاعات لازم مي تواند اقدام به ارائه پروپوزال خود بنمايد. در اين بخش قصد داريم مراحل پروپوزال نويسي را ارائه نمائيم كه به شرح زير است:

مرحله اول: تعيين موضوع پروپوزال

مرحله دوم: بيان مسئله مورد نظر

مرحله سوم: پيشينه تحقيق

مرحله چهارم:تعيين اهداف تحقيق

مرحله پنجم: فرضيات پژوهش

مرحله ششم: مراحل و روش هاي اجراي تحقيق

مرحله هفتم: منابع

https://niazito.com/proposalwriting


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۹:۴۹ توسط:سعيد ورمرزيار موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :