iransite iransite .

iransite

صافكاري ‐ خدمات صافكاري بدون رنگ با قديريان

صافكاري به مجموعه اي از فعاليت هايي گفته مي شود كه يك تعميركار ماشين براي ترميم و تعويض قطعات انجام مي دهد. اتومبيل ها ممكن است به هر دليلي كه عمده ترين آن تصادفات است دچار آسيب هاي جزئي و كلي بدنه شوند .همانگونه كه گفته شد بدنه اتومبيل ساخته شده از چند لايه فلز است كه پس از حرارت دهي در دماي بالا به شكل اتومبيل در آمده اند. اين بدنه هاي فلزي به گونه ايست كه افراد معمولي قادر به رفع خراش ها ، فرورفتگي ها ، قرشدگي ها و حتي آسيب هاي رنگي بدنه نيستند و لازم است به يك صافكار با تجربه و ماهر مراجعه گردد . صافكاري انواع متفاوتي دارد كه مهمترين آنها صافكاري بدون رنگ و صافكاري با رنگ مي باشد . پس از انتخاب نوع صافكاري ، صافكار با استفاده از ابزارهاي مخصوص مانند چكش و دستگاه مكنده ، قرشدگي ، فروفتگي و يا برآمدگي ايجاد شده در بدنه اتومبيل را از بين مي برد تا بدنه به حالت اولش باز گردد. برخي از صدمات تنها با انجام همين مرحله ترميم مي شود و صافكار پس از رفع پستي و بلندي ايجاد شده در بدنه به سراغ پوليش كاري مي رود و با ايجاد يكدستي در بدنه كار صافكار تمام مي شود.


شاسي كشي


ابزارهاي صافكاري خودرو
ابزارهاي صافكاري خودرو يكي از ملزومات مهم جهت ترميم بدنه اتومبيل است. با اين ابزارها مي توان بخش هاي ناهموار بدنه را به حالت اصلي برگرداند و مرمت كرد. صافكاري باكيفيت علاوه بر ابزارآلات مناسب نياز به مهارت فرد تعميركار نيز بستگي دارد. اگر وسايل و تجهيزات باكيفيت در اختيار صافكار بوده اما وي فاقد مهارت هاي لازم باشد صافكاري به درستي شكل نمي گيرد. بنابراين بايد هر دو عامل يعني ابزارهاي صافكاري خودرو و مهارت تعميركار در كنار يكديگر قرار گيرند تا فرايند صافكاري به خوبي انجام شود. وسايل صافكاري ماشين به دو گروه بدون رنگ و با رنگ تقسيم مي شوند كه هر كدام به منظور خاصي مورد استفاده قرار مي گيرد.


ابزارهاي صافكاري بي رنگ خودرو
ابزارهاي بدون رنگ صافكاري اتومبيل عبارتند از:


• ميله هاي صافكاري بخش هايي از بدنه خودرو نظير: كاپوت، ستون، صندوق عقب، درب ها و سقف را ترميم مي كنند كه البته كار كردن با آنها مهارت خاصي نياز دارد.


• مشتي و قالب تنه براي برطرف كردن برآمدگي و فررفتگي ها مورد استفاده قرار مي گيرند.


• تگرگ كش چسبي جهت برطرف كردن فرو رفتگي ها البته توسط صافكار ماهر به كار برده مي شود.


• ابزار چوبي با روكش هاي فولاد و آلومينيوم جزو وسايل جديد است.


• هاتباكس نيز تعمير قطعات خودرو را بدون باز شدن انجام مي دهد.


• دستگاه مغناطيسي از دستگاه هاي تگرگ كشي هستند و توسط امواج گردابي الكتريكي ترميم مي كنند.


ابزارهاي صافكاري خودرو با رنگ
ابزارهاي متعددي براي صافكاري بارنگ مورد استفاده قرار مي گيرند كه عبارتند از: سمباده، دستگاه جوش، خشك كن رنگ موضعي، شاسي كش، پمپ رنگ، وسايل بتونه كار و پوليش. هر كدام از اين ابزارهاي صافكاري خودرو براي هدفي خاص مورد استفاده قرار مي گيرند. با كمك اين وسايل اغلب آسيب هاي شديد و عمقي بدنه ترميم مي شود و بدنه ماشين به حالت اوليه خود باز مي گردد.


صافكاري نقاشي ماشين
همانطور كه گفتيم بدنه ماشين از چند لايه فلز تشكيل شده است كه ممكن است هركدام از لايه ها با توجه به نوع ماشين داراي جنس متفاوتي باشند به همين دليل هنگام ضربه خوردن به بدنه ماشين بايد بدون هيچ عملياتي آن را به دست متخصص اين كار سپرد. در جريان تصادفات امكان آسيب رسيدن به اين ورقه‌هاي فلز است هر چه شدت ضربات وارد بيشتر باشد به همان ميزان احتمال ايجاد فرو رفتگي و قر شدگي در بدنه خودرو بيشتر مي‌شود. صدمات وارده به بدنه تنها به تورفتگي يا ايجاد خط و خش نمي‌انجامد گاهي در اثر ضربات بدنه دچار پارگي يا رنگ ريختگي مي‌شود كه لازم است صافكاري بدون رنگ علاوه بر ترميم پستي و بلندي‌هاي ايجاد شده در جهت رنگ كردن يا حتي تعويض قطعه آسيب ديده برآيد.


صافكاري بدون رنگ يا PDR
در صافكاري pdr، هدف صافكار صاف كردن سطح فرو رفته يا برآمده در بدنه خودرو است.كه اين كار با استفاده از چكش كاري و استفاده از دستگاه پمپ باد يا همان دستگاه مكش انجام مي‌شود. انجام اين عمليات‌ها موج‌هايي را در رنگ بدنه به وجود مي‌آورد كه يك صافكار حرفه اي قادر است اين موج‌ها را از بين ببرد. اما در صافكاري با رنگ صافكار لازم است كه با ايجاد بستري از رنگ و پوليش بر روي بدنه خودرو، آسيب‌هاي وارده را ترميم نمايد. در اين حالت صافكار بايد با استفاده از رنگ بستر و پوليش قسمت آسيب ديده را كاملا صافكاري نمايد تا بدنه مانند روز اولش شود.


صافكاري بدون رنگ كاپوت چگونه انجام مي شود؟
در تصادفات رانندگي پس از مراجعه به مجموعه صافكاري براي درست كردن نقاط آسيب ديده،پس از بررسي شخص صافكار بسته به شدت ضربه تصميم مي‌گيرد كه قطعه تعويض، صافكاري و يا صافكاري و رنگ شود. به همين دليل در صنعت صافكاري بدنه خودرو، دو روش كلي صافكاري بدون رنگ كاپوت و صافكاري با رنگ كاپوت وجود دارد كه بسته به مهارت و صلاح‌ديد صافكار يكي از اين دو روش انتخاب مي‌شود.


به عنوان مثال اگر ضربه وارد‌شده در حدي نباشد كه به ورق و رنگ آسيب برسد (فقط در حد فرو رفتگي بدنه باشد) خودرو اصطلاحا با تقه گريسي صاف مي‌شود. براي صافكاري بي‌رنگ يك بخش از خودرو روش‌هاي مختلفي وجود دارد كه مرسوم‌ترين و قديمي‌ترين آن، چرب‌كردن بدنه با استفاده از گريس و در نهايت صاف كردن ورق با بهره‌گيري از ابزار‌آلاتي است.


هرچند كه اين روزها كمتر صافكاري از اين روش براي ترميم بدنه بهره مي‌گيرد اما اين اصطلاح چيزي است كه در بين مردم مرسوم است. صافكاري بدون رنگ كاپوت روش‌هاي مختلفي از جمله همان صافكاري تقه گريسي مشهور، حرارتي و با استفاده از نور خورشيد دارد كه در هر يك از اين روش‌ها، تنها هنر صافكار است كه ميزان تميزي كار را مشخص مي‌كند.


انواع صافكاري
انتخاب اين روش به ميزان آسيب به بدنه خودرو بستگي دارد. بديهي است هر چقدر آسيب به بدنه خودرو بيشتر باشد، اين كار بايد با دقت و تجهيزات بيشتري انجام شود. به همين دليل، براي تعيين انواع صافكاري بايد به شدت و ميزان آسيب به خودرو توجه شود. انواع صافكاري خودرو به اقداماتي گفته مي شود كه در خصوص ترميم و سالم سازي ظاهر بدنه است. اتومبيل با اقدامات مذكور از نظر ظاهري در حد مطلوبي قرار مي گيرد. صافكاري ماشين اغلب در دو مرحله چكش كاري و رنگ آميزي توسط ابزارآلات مخصوص انجام مي شود. آسيب هايي كه خودرو در تصادفات دچار مي شود مثل تورفتگي ها، برآمدگي ها و همچنين خط و خش هاي ريز و درشت، توسط مهارت صافكار و وسايل باكيفيت برطرف مي شود.


انواع صافكاري خودرو براي آسيب هاي سطحي و عمقي انجام مي شود. جهت آسيب ها و صدمات عمقي بدنه بايد علاوه بر چكش كاري از رنگ آميزي نيز جهت ترميم استفاده كرد. اما صدماتي كه سطحي هستند اغلب با مهارت صافكار ترميم شده و نيازي به رنگ آميزي نيست. بنابراين مي توان انواع صافكاري خودرو را براي ميزان آسيب ها در دو نوع صافكاري بدون رنگ و با رنگ در نظر گرفت.


معرفي ساير انواع صافكاري ماشين
صافكاري علاوه بر با رنگ و بدون رنگ انواع ديگري نيز دارد كه عبارتند از:


• ترميم بدنه با ليزر يكي ديگر از انواع صافكاري خودرو است. در اين نوع از اشعه ليزر جهت مرمت استفاده مي شود.


• استفاده از دستگاه هاي وكيوم يكي ديگر از روش هاي ترميم بدنه ماشين است. در اين روش نيازي به رنگ نيست و ترميم توسط نيروي خلأ انجام مي شود.


• صافكاري با ميله يا pdr يكي از شيوه هاي نوين ترميم بدنه ماشين به شمار مي رود. در اين روش نيز صافكاري بدون رنگ انجام مي شود.


• يكي ديگر از روش هاي جديد در خصوص انواع صافكاري بدنه با استفاده از چسب حرارتي صورت مي گيرد. در اين روش چسب تزريق مي شود و سپس با اعمال نيرو تورفتگي ترميم مي شود.


• به وجود آوردن ميدان مغناطيسي نيز مي تواند موجب برطرف شدن برآمدگي هاي بدنه اتومبيل شود. در صافكاري با دستگاه مغناطيسي بدون كوچكترين ضربه اي بدنه به حالت اوليه باز مي گردد.


پوليش بدنه


صافكاري اجزاي بدنه خودرو
صافكاري اجزاي بدنه خودرو فعاليتي مفيد جهت برطرف كردن آسيب هاي ناشي از تصادفات روي بدنه اتومبيل است. اگر اين فعاليت توسط صافكار ماهر انجام شود، ظاهر ماشين حالت اوليه خود را به دست آورده و افت قيمت آن كاهش مي يابد. صافكاري براي آسيب هاي سطحي و عمقي بدنه با انجام فعاليت چكش كاري صورت مي گيرد. در آسيب هاي سطحي اغلب از رنگ براي ترميم بدنه استفاده نمي شود ولي معمولا آسيب ها و صدمات عمقي بدنه خودرو بدون رنگ امكان پذير نيست.


يك صافكار ماهر بايد تلاش كند تا مرمت و ترميم بدنه را بدون رنگ انجام دهد تا اتومبيل افت قيمت كمتري داشته باشد. صافكاري اجزاي بدنه خودرو علاوه بر مهارت صافكار به وسايل و ابزار باكيفيت نيازمند است. ابزاآلات مختلفي براي هموار كردن فرورفتگي و برآمدگي هاي بدنه مورد استفاده قرار مي گيرد كه در دو نوع با رنگ و بدون رنگ تقسيم بندي مي شوند.


برخي از ابزارهاي با رنگ صافكاري عبارتند از: شاسي كش، دستگاه جوش، سمباده، وسايل بتونه كاري و پوليش. ابزارهايي مثل: تگرگ كش چسبي، ميله هاي صافكاري، مشتي و قالب تنه، ابزار چوبي، هاتباكس براي صافكاري بدون رنگ مورد استفاده قرار مي گيرند. برخي از اين وسايل براي بخش هاي گوناگون بدنه به كار مي روند. به عنوان مثال ميله هاي صافكاري براي ترميم سقف، كاپوت، درب ها، صندوق عقب، ستون و بدنه ماشين به كار مي روند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۴۹:۴۲ توسط:سعيد ورمرزيار موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :